سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حقایقی درباره جهان آب

 

à    بیش از 5/1 میلیارد نفر دسترسی به آب سالم و کافی ندارند. اگر اقدامات صورت نگیرد این رقم تا سال 2025 به 3/2 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت.

à     از کل آب روی زمین 5/97 درصد آن آب شور بوده و از 5/2 درصد آب خام باقیمانده، 70 درصد آن به صورت یخ در قطبهاست، 30 درصد بقیه به صورت رطوبت خاک بوده و یا در سفره های آب زیر زمینی موجود است. همچنین کمتر از یک درصد آب خام دنیا مستقیما قابل استفاده بشر بوده و در دریاچه ها، رودخانه ها، مخازن و در منابع آب زیر زمینی که با قیمت مناسبی قابل استخراج می باشد موجود است.

à     اگر کل آب دنیا در یک گالن جا بگیرد، آب شرب قابل دسترس فقط به اندازه یک قاشق غذاخوری است.

à     پیش بینی می شود 50 درصد از جمعیت مردم دنیا دسترسی به بهداشت کافی نداشته باشند.
 
انسان قادر است حدود یک ماه، بدون غذا زندگی کند، درصورتی که بدون آب فقط یک هفته می تواند زنده بماند.

à    هر فردی روزانه به چهار تا پنج گالن آب برای زندگی نیاز دارد.
آمریکائی ها به طور متوسط روزانه حدود پنج گالن آب در منزل مصرف می کنند.

à    یک خانوار آفریقایی به طور متوسط روزانه حدود پنج گالن آب مصرف می کنند.

à    بیش از 200 میلیون ساعت توسط زنان و کودکان مونث، صرف جمع آوری آب از منابع موجود در محیط زندگی شان که اغلب آلوده است، می شود.

à    به طور تخمینی 60 تا 70 درصد از جمعیت روستایی در کشورهای در حال توسعه نه دسترسی به منابع آب سالم و قابل دسترس دارند و نه از سرویس مناسب فاضلاب برخوردار هستند.
تاسیسات آب با موفقیت حدوداً 50 درصدی روبرو بوده اند.

à    بر اساس گزارش UN ، بیست درصد از جمعیت جهان در 30 کشور با کمبود آب روبرو می باشند. پیش بینی می شود تا سال 2025 این رقم به 30 درصد جمعیت کل جهان در 50 کشور برسد.

à    بعضی از شهرهای بزرگ مانند پکن ، بئونس آیرس ، لیما و مکزیکوسیتی برای تامین آب به شدت به آبهای زیر زمینی وابسته اند. مطمئناً وابستگی به سفره های آب زیر زمینی که تغذیه مجدد آنها سالها طول می کشد ، پایدار نخواهد بود.

à    مردم فقیر جهان در کشورهای در حال توسعه به طور متوسط به ازای یک لیتر آب 12 برابر بیشتر از افرادی که دسترسی به سیستم های آب شهری دارند هزینه می پردازند. از این رو آنها آب کمتری استفاده می کنند و اغلب آب مصرفی آنها کثیف و آلوده است.

à    هر دلاری که صرف کودکان می شود اعم از تامین بهداشت یا آب بهداشتی، حدود هفت دلار در بخش خدمات عمومی بلند مدت صرفه جوئی می شود.